top of page
חיפוש

מהו אוטיזם?


"הפרעה על רצף האוטיזם" (ASD - Autistic Spectrum Disorder) היא תסמונת התפתחותית- נוירולוגית אשר משפיעה בעיקר על התנהגויות בתחום האינטראקציה החברתית.

להפרעה זו ישנן השפעות על האופן בו ילדים לומדים להיות בני אדם חברתיים ועצמאיים.

בעשורים האחרונים מורגשת עלייה במספר המאובחנים בכל העולם. בישראל, מספר האנשים עם אוטיזם (המוכרים לרשויות השונות) גדל משנה לשנה באופן עקבי. מספר הילדים הזכאים לקבלת קצבת נכות מהביטוח הלאומי בגין אבחנה של אוטיזם, גדל ב־125% תוך חמש שנים, מ־15 אלף ב־2016 ל34 אלף ב2021.

במה עמותה לאוטיזם יכולה לסייע?


עמותות לאוטיזם פועלות מול משרדי ממשלה (החינוך, הבריאות והרווחה) ובשיתוף פעולה עם גורמים כמו הביטוח הלאומי, למען קידום האינטרסים של אנשים עם אוטיזם ובני משפחותיהם.

עמותה לאוטיזם יכולה לסייע לאדם עם אוטיזם למצות את זכויותיו ברשויות המדינה השונות, מאחר ויש לה היכרות מעמיקה עם הבירוקרטיה הנדרשת לשם כך ועם הוראות החוק בתחום.

עמותות לאוטיזם עשויות לעזור לאדם עם אוטיזם להשתלב בחברה דרך השתתפות בפעילויות פנאי שונות כמו חוגים, קבוצות ספורט, טיולים וכדומה. כמו כן עמותה לאוטיזם יכולה לסייע בדיור בקהילה ובמעבר לחיים עצמאיים.

בנוסף, העמותות פועלות להעלות לסדר היום את הנושא החשוב של שילוב בעלי מוגבלויוית בשוק העבודה והן עוסקות בהסברה למעסיקים אודות הכדאיות שבהעסקת עובדים עם אוטיזם. בחלקן אף ניתן לקחת חלק בתכניות הכשרה לתעסוקה.


עמותות לאוטיזם


ברחבי הארץ פועלות מגוון עמותות לאוטיזם. עמותות אלה פועלות למען הכרתם, רווחתם ושילובם בחברה של אנשים המאובחנים עם הפרעה על הרצף האוטיסטי. בשנים האחרונות המודעות לתסמונת גוברת ואיתה עולה גם מספר העמותות והארגונים הפעילים בנושא.


אגודת אלו"ט

אחד הארגונים המוכרים והוותיקים בארץ בתחום האוטיזם הינו אגודת אלו"ט. אלו”ט נוסדה בשנת 1974 על ידי הורים ומשפחות לילדים שאובחנו עם אוטיזם. בשנים ההן לא הייתה בישראל מסגרת ייעודית לטיפול בילדים על הרצף האוטיסטי. האגודה נחשבת לחלוצה בתחום ופועלת להקמה והפעלה של שירותים מגוונים בהתאם לצרכים ובכל טווח גילאים.


להיות שם

עמותת להיות שם הוקמה בשנת 2013 על ידי שגית רז, לעמותה זו מטרת על: להוביל לשינוי גישת הטיפול למאובחני הספקטרום האוטיסטי. בין היתר, העמותה מפעילה את "אילת כעיר מודל" מטרתו להפוך את אילת לעיר דוגמא לחשיבות שבגישת הטיפול הפרטני.


עמותת אפ"י

עמותת אפ"י הינה עמותת הורים שהוקמה בשנת 2001 למען רווחתם ולקידום ענייניהם של אנשים עם אספרגר ומשפחותיהם. עמותה זו מפעילה מרכז מידע למשפחות המתמודדות עם התסמונת, ועומדת בקשר עם מערכות החינוך והרווחה לעידוד שילובם המוצלח של צעירים ובוגרים עם התסמונת במערכת החינוך, בצבא, בעבודה ובקהילה.


ניצן אונים


מכון ניצן אונים נוסד בשנת 1988 על ידי אגודת ניצן ואגף השיקום במוסד לביטוח לאומי.

המכון מייצג תפיסה חדשנית בארץ ובעולם בתחום האבחון, הטיפול והשיקום של בוגרים עם לקויות למידה, קשיי קשב, הסתגלות ותפקוד וכן אנשים על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה.


ייחודו של מכון ניצן אונים, ביחס למסגרות אחרות הוא ביישום גישה הוליסטית, המשלבת הכשרה לתעסוקה עם דיור בקהילה וחיי חברה מגוונים. שילוב זה מאפשר השתתפות בסדנאות הכשרה והשמה בעבודה והכשרה לחיים עצמאיים יותר, העשרה באמצעות פעילויות פנאי ויצירת קשרים חברתיים חדשים.


בניצן אונים ניתן לקבל הכוונה וסיוע בתחומי הדיור, השיקום וההכשרה לתעסוקה אשר יביאו לשיפור באיכות החיים, העלאת הביטחון העצמי וחיזוק תחושת הערך והמשמעות. בזכות צוות מקצועי מסור, מצליחים אותם בוגרים המשולבים בתוכנית ההכשרה להגיע להישגים מרשימים.

לקבלת יעוץ נוסף צרו עמנו קשר

09-7601879

onim1@nitzan-israel.org.il


bottom of page