top of page
חיפוש

הפרעות קשב וריכוז במבוגרים

עודכן: 20 בינו׳ 2022


הפרעות קשב וריכוז מבוגרים - ניצן אונים

על פי מדריך האבחנות של האיגוד הפסיכיאטרי האמריקאי (DSM) הפרעת קשב וריכוז מאופיינת עם התנהגות אימפולסיבית והיפראקטיבית ועם חוסר קשב. הפרעת קשב וריכוז נחשבת למאוד שכיחה ונפוצה, ועל פי ההערכה סובלים ממנה כ- 7% עד 10% מהילדים. אם בעבר האמונה הרווחת הייתה שזו הפרעה שמוגבלת לילדים בלבד, ועם הזמן עוברת, כיום יודעים שכ- 70% מהילדים יסבלו מהפרעות קשב וריכוז גם כמבוגרים.


הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים – כיצד היא באה לידי ביטוי?


כ- 4% עד 7% מהמבוגרים סובלים מהפרעת קשב וריכוז ומתמודדים לאורך חייהם עם התסמינים הבאים:

• חוסר תשומת לב לפרטים המוביל לביצוע שגיאות מטופשות בעבודה או בפעילויות שונות.

• קושי בהחזקת קשב לאורך זמן.

• חוסר קשב במהלך שיח.

• קושי במעקב אחר הוראות וביצוע מטלות.

• קושי בשמירה על סדר וארגון.

• הימנעות ממטלות שדורשות מאמץ מנטלי ונטייה לדחות מטלות בכלל.

• נטייה לשכוח ולאבד דברים.

• נטייה להיסח הדעת בקלות.

מלבד בעיות קשב, ישנם מבוגרים שיסבלו גם מתסמינים המעידים על היפראקטיביות ואימפולסיביות, ביניהם:

• חוסר מנוחה, נטייה לזוז ללא הרף גם בזמן ישיבה.

• נטייה לקום בזמנים לא מתאימים.

• דיבור ללא הספקה.

• נטייה לחוסר סבלנות.

• נטייה להתפרצות בזמן שאחרים מדברים.


אבחון קשב וריכוז אצל מבוגרים – האם מומלץ לאבחן?


אצל מבוגרים לרוב התסמינים של ההיפראקטיביות ייחלשו עם הזמן, ולכן יכול להיות שההפרעה תהיה פחות גלויה בגילאים יותר מאוחרים. עם זאת היא כן יכולה לפגוע באיכות החיים והתפקוד בעבודה, בלימודים או במסגרות חברתיות ולכן מומלץ לעבור אבחון הפרעות קשב וריכוז במבוגרים אצל הגורם המתאים.


מה הקריטריונים לאבחון?


במידה וחלק מהתסמינים של הפרעות קשב וריכוז הופיעו לפני גיל 12 וממשיכים לפרק זמן העולה על חצי שנה, במידה וסובלים מחמישה תסמינים או יותר, במידה והתסמינים מופיעים בשתי מסגרות לפחות (בית, עבודה, לימודים וכו') ומפריעים לתפקוד ולאיכות החיים, מה גם שלא ניתן להסביר אותם טוב יותר על ידי הפרעה נפשית אחרת, יש לפנות לאבחון.


כיצד מאבחנים?


אבחון הפרעות קשב וריכוז במבוגרים ניתן לעשות אצל נוירולוגים, פסיכיאטרים, פסיכולוגים או רופאי משפחה שלהם התמחות בהפרעות קשה וריכוז. אבחון דורש הערכה קלינית מלאה לצד בדיקה קלינית מפורטת, מענה על שאלון אבחון מותאם למבוגרים, בדיקה נוירולוגית וכלים אבחוניים נוספים בעת הצורך כמו מבחני תפקוד, מבחנים פסיכולוגיים ועוד.


האם ניתן לחיות עם זה מבלי לטפל? באילו תחומים בחיים זה עלול להפריע?


מבוגרים רבים חיים עם הפרעות קשב וריכוז שלא אובחנו, ולא פעם הם מגלים אותן במקרה, לאחר שהלכו עם ילדיהם לאבחון וגילו שהתסמינים מגדירים גם אותם. כדאי מאוד לעבור אבחון מכיוון שלהפרעות קשב וריכוז יש השפעה ניכרת על כל תחומי החיים, בין אם בקשרים אישיים וחבריים, בין אם במסגרת לימודים אקדמאיים ובין אם בעבודה. מחקרים מצביעים גם על קשר בין הפרעת קשב וריכוז לבין הפרעות נפשיות אחרות כמו חרדה ודיכאון, לכן אבחון, לצד טיפול מתאים, יכולים לעשות הבדל גדול.


דרכי טיפול בהפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים


כיום יש דרכים שונות לטפל בהפרעות קשב וריכוז בהצלחה, החל בטיפול תרופתי, ועד טיפולים התנהגותיים ורגשיים שיכולים לעזור להתמודד עם ההשלכות והתסמינים של ההפרעה, למנוע החמרה שלה, לתפקד בצורה הרבה יותר טובה במסגרות השונות ולממש את הפוטנציאל האישי והמקצועי.


האני מאמין של ניצן אונים בכל הנוגע ל- ADHD


ניצן אונים זהו הארגון הגדול ביותר בארץ לטיפול במבוגרים עם קשיי למידה. החל משנת 1964 ועד היום, הארגון פועל כדי לאתר, לאבחן ולקדם מבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז וקשיי למידה ולעזור להם לקבל הזדמנויות שוות על ידי הדגשת נקודות החוזק שלהם, רכישת מיומנויות חדשות, מתן ליווי והכשרה ואיתור תעסוקה הולמת בשוק החופשי.

בארגון יש תכניות הכשרה וסדנאות מגוונות אשר מסייעות למבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז לשפר את תפקודם בחברה ובעולם התעסוקה, תוך מיצוי הפוטנציאל האישי. ייחודו של מכון ניצן אונים הוא בגישתו ההוליסטית ובשילוב ההכשרה התעסוקתית עם פתרונות דיור וחיי חברה עשירים. יותר מכך, תפיסת המכון בכל הנוגע לאבחון וטיפול הפרעות קשב וריכוז במבוגרים נחשבת לחדשנית ובעלת אחוזי הצלחה גבוהים בשיקום ושילוב של אותם מבוגרים במסגרות תעסוקה ובחברה.


לפרטים נוספים אודות פעילות ארגון ניצן אונים בתחום צרו עמנו קשר ונשמח לתאם אתכם פגישה!





bottom of page