top of page
חיפוש

אבחון לקויות למידה


אבחון לקויות למידה - ניצן אונים

האם שאלת את עצמך: ״מדוע ילדי, שהוא חכם ומוכשר, לא מצליח לתפקד בהתאם לפוטנציאל שלו בבית הספר ולהגיע להישגים?״ האם תהית: ״מדוע ילדתי קוראת וכותבת ברמה גבוהה, אך בחשבון רמתה נמוכה משמעותית משל חברותיה לכיתה?״ אם כן, יכול להיות שזה הזמן לברר אודות אבחון לקויות למידה.


איך מזהים צורך באבחון לקויות למידה?


ילדים וילדות רבים נתקלים בקשיים במערכת החינוך. ילד/ה שנתקל/ת בקשיי למידה אשר אינם מטופלים לאורך זמן, עלול/ה לצבור פער בחומר הנלמד בבית הספר ולקבל ציונים נמוכים במבחנים. זה עלול להוביל לתחושת כעס, תסכול וחוסר אונים, שבתורם משפיעים תחושת ערך עצמי ירוד ומובילים לקשיים בהתנהגות. יתכן שזה קשור בהיעדר אבחון וטיפול מתאים וילדים אלה מצויים בסיכון מוגבר לנשירה מבית הספר בכיתות המתקדמות, נידוי חברתי ואפילו ליצירת קשיים נפשיים כמו חרדה ודיכאון בגיל ההתבגרות.


בעבר, המודעות ללקויות למידה הייתה נמוכה וילדים רבים ״נפלו בין הכיסאות״ במערכת החינוך, דבר שהשפיע לרעה על המשך חייהם כבוגרים. ילדים אלה הואשמו בשובבות, חוסר מוטיבציה או חוסר אינטליגנציה, כשלמעשה התמודדו עם לקות למידה, אשר בהינתן טיפול מתאים היו יכולים להתגבר עליה. כיום אנו יודעים כי לא תמיד יש קשר בין רמת היכולת האינטלקטואלית של האדם לרמת הישגיו בפועל. ההישגים עלולים להיות מושפעים ממצב רגשי פסיכולוגי או מקיומה של לקות למידה לא מאובחנת ולא מטופלת. לעתים קרובות דווקא הילדים המוכשרים ביותר ובעלי אינטליגנציה גבוהה נכשלים במיקוד המחשבה וריכוז בביצוע משימות.


סוגי לקויות המצריכות אבחון לקויות למידה?


דיסלקציה – לקות בכישורי השפה הדרושים לקריאה (דיוק בקריאת מילים, קצב הקריאה ושטף הקריאה והבנת הנקרא), או הפרעת למידה ספציפית של ליקוי בהבעה בכתב (דיוק באיות, דיוק בדקדוק ובפיסוק וביכולת ההבעה בכתב). זו ההפרעה השכיחה ביותר מבין לקויות הלמידה.


דיסגרפיה – מאופיינת בקשיי כתיבה וביכולת נמוכה לכתיבת טקסט, המתבטאת באחד או יותר מהמאפיינים הבאים: שגיאות כתיב מרובות, שימוש לקוי בכללי תחביר, היעדר סימני פיסוק או שימוש שגוי בהם, ארגון לקוי של פסקאות וקושי ניכר בקריאות, בארגון ובקצב הכתיבה.


דיסקלקוליה – הפרעת למידה ספציפית בתחום המתמטיקה, הבאה לידי ביטוי בחוסר יכולת או בקושי בביצוע פעולות במתמטיקה או באריתמטיקה. דיסקלקוליה מאובחנת כאשר הרמה המתמטית של הנבדק נמוכה יחסית לגילו, להשכלתו ולרמת המשכל שלו, ואינה נובעת מקשיי שפה.


מהו אבחון לקויות למידה?


ניתן לאבחן לקות למידה כאשר קיים פער משמעותי בין היכולת האינטלקטואלית של הילד/ה להישגיו/ה באחד או יותר מהתחומים הבאים: מיומנויות קריאה בסיסיות, התבטאות מילולית בעל פה, התבטאות מילולית בכתב, הבנת הנשמע, הבנת הנקרא, יכולת לחישובים מתמטיים והבנה מתמטית מופשטת. פערים שכאלה ניתן לזהות באמצעות שני סוגי אבחון לקויות למידה עיקריים: האבחון הדידקטי והאבחון הפסיכו-דידקטי.


במסגרת האבחון הדידקטי מאבחן/ת מקצועי/ת ומוסמך/ת בוחן/ת את היכולות הקוגניטיביות של הילד/ה באמצעות מבחנים ייעודיים ובמטרה לזהות את הקשיים ולהבין מה הם הגורמים לכך. מבחנים אלה מתקיימים במשך מספר שעות ובאמצעותם ניתן לגלות האם קיים פער בין רמת האינטליגנציה של הילד/ה ליכולת שלו/ה לבצע משימות בפועל, וכך להבין האם קיימת עדות ללקות למידה כלשהי.

באבחון דידקטי נבדקים התחומים הבאים:

  1. יכולות קריאה - דיוק בקריאה, קצב הקריאה, הבנת הנקרא

  2. יכולות כתיבה - שגיאות כתיב, קצב כתיבה, האם הכתב קריא, הבעה בכתב

  3. יכולות שפתיות - בדיקת אוצר המילים, יכולת התנסחות, תחביר והבעה בעל פה

  4. יכולות מתמטיות - ביצוע חישובים, הבנה של מונחים מתמטיים וגיאומטריים

  5. יכולות מוטוריות - התמצאות במרחב, מיקום עצמים, ראייה מרחבית

  6. יכולות זיכרון - בדיקת הזיכרון לטווח ארוך וקצר, יכולת שינון וכדומה


דגשים לגבי אבחון פסיכודידקטי


במסגרת האבחון הפסיכודידקטי נבדקים, בנוסף לאמור לעיל, גם ההיבטים הרגשיים. באמצעות בחינה פסיכולוגית מעמיקה על ידי איש/אשת מקצוע מיומן/ת, מתגבשת תמונת מצב רחבה יותר של הקשיים והגורמים להם. מחיר אבחון זה עלול להיות יקר יותר, אך תוצאותיו מדויקות יותר מאחר והאבחון הפסיכולוגי מאפשר להבין את מקור הקושי ברבדים העמוקים של נפש האדם ולהתאים את הטיפול המיטבי עבור מכלול האתגרים מולם עומד/ת הילד/ה.


שלבי האבחון הפסיכודידיקטי דומים לשלבי האבחון הדידקטי. ראשית, הנבדק ישוחח עם מאבחן/ת שהוא/היא גם פסיכולוג/ית, או עם מאבחן/ת ופסיכולוג/ית בנפרד. המאבחן/ת שואל/ת שאלות אשר מתמקדות בפן הרגשי ותפיסת העולם של הילד/ה. בנוסף לכך, יבוצעו האבחונים הדידקטיים לבדיקת היכולות הקוגניטיביות. בדומה לאבחון דידקטי, האבחון הפסיכודידקטי אורך שעות אחדות, אשר בדרך כלל מחולקות למספר פגישות.


ברגע שקיים אבחון, ניתן להתאים לילד/ה את דרך ההתמודדות הטובה והמתאימה ביותר עבור הלקות הספציפית איתה הוא/היא מתמודד/ת.


טיפול לאחר אבחון לקויות למידה


עם קבלת טיפול מתאים ניתן לשפר את רמת ההישגים ובכך גם את תחושת הערך העצמי ואיכות החיים של האדם. כאשר צוות בית הספר מעודכן בהמלצות הניתנות על ידי הגורם המאבחן, הם יכולים להציע תמיכה מתקנת, הדרכה וכלים אחרים שיעזרו לילדיכם להדביק את הפער.

לעתים יומלץ על דרכי הוראה אלטרנטיביות, ליווי אינטנסיבי יותר בתרגול, מתן הארכת זמן בבחינות על מנת להוריד את מפלס הלחץ, בחינה בעל פה, ולעתים בנוסף לאלה יותאם לנבדק טיפול תרופתי שיאפשר לו להירגע ולהתרכז לאורך זמן רב יותר במשימות אשר עליו לבצע במסגרת הלימודים.


אבחון לקויות למידה למבוגרים


מבוגרים רבים אשר ילדיהם עברו אבחון לקויות למידה מזהים בעצמם או בבני זוגם סימפטומים דומים ומפאת גילם חוששים לברר אודות אבחון. אמנם מומלץ לאבחן ולטפל בלקויות למידה בגיל מוקדם ככל האפשר, אך אף פעם לא מאוחר מדי. בכל גיל ניתן וכדאי להקנות דרכי התמודדות עם לקויות למידה ולשפר את התפקוד ולכן האבחון מומלץ גם למבוגרים, מתוך הבנה כי בתקופת ילדותם המודעות לעניין הייתה נמוכה וייתכן שבשל כך לא אובחנו וטופלו. בהרבה מאד מקרים חל בלבול בין לקות למידה להפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים, לכן יש צורך באבחון מקצועי שייתן לכם מידע מדוייק ופתרונות אפשריים. מבוגרים הפונים לאבחון לקויות למידה ומקבלים טיפול מתאים מעידים על שיפור ברמת התפקוד בעבודה ובבית. ייתכן שהקידום הנכסף יגיע מהר ובקלות רבה מששיערתם לעצמכם, תקבלו פידבקים חיוביים על התנהלותכם באירועים משפחתיים ותחושו הקלה גדולה הנובעת מן הידיעה שישנן דרכי התמודדות עם האתגרים אשר חששתם שילוו אתכם כל חייכם.


אנו ממליצים בחום לפנות אלינו בעמותת ניצן לקבלת מידע, הדרכה וליווי בתהליכי האבחון.


bottom of page