top of page
חיפוש

אוטיזם בתפקוד גבוה



אם נתקלתם בשנים האחרונות בגיבורים וידוענים גאונים ומצליחים על הרצף האוטיסטי כמו- שון מרפי מ"הרופא הטוב" בנטפליקס, דון- הפרופסור גיבור הספר "פרויקט רוזי" ואפילו גרטה טונברג הנערה שפועלת רבות למען איכות הסביבה- סביר להניח ששמעתם גם את המונח "אוטיזם בתפקוד גבוה".


אז מה זה בעצם אוטיזם בתפקוד גבוה ובמה הוא נבדל מההגדרה הכללית לאוטיזם?


אוטיזם היא לקות נוירו-התפתחותית הקיימת מגיל הילדות או משלבים מאוד מוקדמים בהתפתחות והיא משפיעה על התנהגויות אנושיות בסיסיות כגון אינטראקציה חברתית, היכולת לתקשר רעיונות ורגשות והיכולת לבסס קשרים עם אחרים.

תסמינים ומאפיינים מוכרים ללקות הם: אי -יצירת קשר עין, קושי בהבנה ופיענוח של תקשורת בלתי מילולית (שפת גוף למשל) ואי-הבנה של סרקזם (ציניות). אדם עם אוטיזם יתקשה להבין משמעות נסתרת ובלתי מדוברת ובדרך כלל יבין את מה שנאמר לו AS IS.

אם נאמר לאדם עם אוטיזם שנהנינו במסיבה "חבל על הזמן"- יתכן והוא ישאל למה חבל לנו על הזמן אם נהנינו?


בעבר, הקריטריונים לאבחנת אוטיזם, כפי שהופיעו בDSM (ספר האבחנות הפסיכיאטריות), הביאו להגדרת הפרעות תקשורת שונות ונבדלות זו מזו. אוטיזם, אספרגר ו-PDD NOS עמדו כל אחת בפני עצמה, אובחנו וטופלו כל אחת בצורה שונה.

בשנת 2013 יצאה המהדורה החמישית (והעדכנית ביותר) של הDSM ושינתה לחלוטין את עולם האוטיזם בכך שהציגה הגדרה חדשה אשר מאגדת בתוכה מספר הפרעות תקשורת תחת מטריה אחת בשם ASD – Autism Spectrum Disorder.


מאותה נקודה, כל אדם שמאובחן עם אוטיזם (לפי הקריטריונים שהובאו במאמר הקודם )- מאובחן גם היכן הוא נמצא על הספקטרום (הקשת האוטיסטית).

אוטיזם יכול להיות בתפקוד נמוך, בינוני או אבחון אוטיזם בתפקוד גבוה.

מי שבעבר אובחן כאדם עם תסמונת "אספרגר" – כלומר אדם עם הפרעות תקשורת אך ללא פגיעה ביכולות האינטליגנטיות (ופעמים רבות אף בעל אינטליגנציה גבוהה מאוד), כיום יאובחן עם אוטיזם בתפקוד גבוה.

על פי מומחים לטיפול ולאבחון של אוטיזם, השינוי בהגדרה וביחס לאוטיזם כרצף, מייצג בצורה אמינה יותר את אופי הלקות ומשרת בצורה טובה יותר הן את מי שחי עם אוטיזם והן את המטפלים. שכן הטיפול המיטבי באוטיזם רואה את הלקות הספציפית אצל האדם הספציפי לפי מיקום האוטיזם שלו על הרצף, הסימפטומים מהם סובל ומצבו הרגשי הנוכחי.


דרכי הטיפול במבוגרים עם אוטיזם בתפקוד גבוה:


הטיפול באוטיזם הוא בעיקר טיפול בסימפטומים המפריעים לאדם בחיי היום-יום וסיוע בהתמודדות עם סיטואציות חברתיות.

חשוב לציין כי המטרות הטיפוליות הרווחות כיום , תומכות ברעיון של שילוב אנשים עם אוטיזם בחברה ומתן תמיכות לחיים בוגרים עצמאיים ככל הניתן ובהתאם לרצונותיו ושאיפותיו של המטופל.

כיום, מוצעים טיפולים מגוונים ואדם עם אוטיזם בתפקוד גבוה יוכל לבחור איזה טיפול הוא הנכון והמתאים לו ביותר בכל זמן נתון- לפי הצורך והתמיכה לה הוא זקוק.


הטיפולים השכיחים כיום הנם:


  • טיפול פסיכותרפי דינאמי: עשוי להתאים לאנשים בוגרים עם אוטיזם ברמת תפקוד גבוהה. הטיפול יעזור בשיפור היכולת ליצירת קשר והסתכלות פנימית מעמיקה, הרחבת טווח הביטוי האישי והרגשי.

  • טיפול פסיכותרפי קוגניטיבי התנהגותי (CBT): יתמקד בהפחתת הרגלים והתנהגויות אנטי-סוציאליות ובלימוד וחיזוק של מיומנויות חברתיות רצויות. סיוע בהבנה והפנמה של אמצעי תקשורת בלתי-מילוליים ופירוש של סיטואציות חברתיות שונות בהן נכח המטופל.

  • הטיפול יעיל גם בשינוי רגשות ותחושות שליליים הקיימים אצל המטופל כלפי עצמו, קבלה עצמית של הלקות והעלאת הביטחון העצמי- כמו גם סיוע בטיפול ואף הכחדה של התקפי חרדה ודיכאון באם קיימים.

  • טיפול קבוצתי: קבוצות לשיפור ותרגול מיומנויות חברתיות בהן ניתן לפגוש אנשים נוספים שחיים ומתפקדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה. בקבוצה ניתן לבצע משחקי תפקידים, ניתוח סיטואציות מחיי היום-יום ותמיכה הדדית. טיפול זה מסייע להגביר את תחושת השייכות ותחושת הערך העצמי.

  • טיפול תרופתי: התערבות תרופתית עשויה לעזור בהתמודדות עם רגשות חרדה, זעם ודיכאון וכן, בהפחתת התנהגות כפייתית אובססיבית, כאשר אלו נלווים לאוטיזם. הטיפול ניתן בהמלצת פסיכיאטר.


אוטיזם בתפקוד גבוה אצל מבוגרים:


לפני מספר חודשים, אילון מאסק-מייסד "טסלה" סיפר בתוכנית טלויזיה כי הוא בעל תסמונת "אספרגר" (או במילים אחרות אדם עם אוטיזם בתפקוד גבוה ).

כיום, עם המחקר והידע הרבים הקיימים בתחום האוטיזם, ברור כי מבוגרים עם אוטיזם בתפקוד גבוה, יכולים לקיים חיים עצמאיים- גם אם זקוקים לליווי ותמיכות.

ליווי וטיפול מתאים יאפשרו שילוב בשוק העבודה, לימודים גבוהים, קיום חיי זוגיות וחברה ולמעשה כמעט כל שיחפצו בו – אולי אפילו להיות אילון מאסק הבא.


bottom of page