top of page
חיפוש

העסקת עובדים עם מוגבלויות - כל היתרונות

עודכן: 4 בדצמ׳ 2022


בעל/ת עסק? מנהל/ת? האם את/ה מודע/ת ליתרונות של גיוון תעסוקתי במקום העבודה? העסקת עובדים עם מוגבלות היא דרך מצוינת לשפר את דימוי החברה. כיום, לקוחות רבים מעדיפים לעבוד עם עסקים בעלי מודעות חברתית המעניקים שוויון הזדמנויות לכלל האוכלוסייה.


העסקת עובדים בעלי מוגבלויות - חובה חוקית


שילוב אנשים עם מוגבלות בתעסוקה הינה חובה חוקית החלה על כל מקום עבודה המעסיק לפחות 25 עובדים. חוק העסקת עובדים בעלי מוגבלויות מחייב כל עסק כזה לפעול לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלויות בקרב העובדים שלו. מעבר לכך, קיים צו הרחבה לעידוד והגברת תעסוקה לאנשים עם מוגבלות אשר קובע כי במקום עבודה שיש בו 100 עובדים ומעלה במגזר הפרטי, יהיה צורך בייצוג של 3% מבין כלל העובדים של אנשים עם מוגבלות. במגזר הציבורי הייצוג הנדרש הוא 5%.


העסקת עובדים בעלי מוגבלויות - חובה מוסרית


מעבר לחובה החוקית, העסקת עובדים עם מוגבלות היא חובה מוסרית של חברה הרואה עצמה כחברה מתקדמת הפועלת על פי ערכי מוסר חברתי גבוהים. שילוב אנשים עם מוגבלות בתעסוקה תורם להגשמת ערך שוויון ההזדמנויות לכלל האוכלוסייה ומביא ליצירת חברה צודקת יותר. מעסיקים רבים אשר התנסו בהעסקת עובדים עם מוגבלות מדווחים על עלייה ברמת היצירתיות, הגמישות והמורל של העובדים בעסק.


לצורך קידום הייצוג ההולם, רשאי המעסיק להעדיף את העסקתם וקידומם של מועמדים עם מוגבלות על פני עובדים ללא מוגבלות, אם הם כשירים לתפקיד או בעלי כישורים דומים לכישורים של מועמדים אחרים לתפקיד. כישורים דומים כוללים רקע אקדמי דומה או ניסיון מקצועי דומה אם הם נדרשים עבור העבודה.


העסקת עובדים בעלי מוגבלויות - הטבות


על מנת לקדם את יישומו של חוק העסקת עובדים בעלי מוגבלויות, מדינת ישראל מעניקה תמריצים והטבות שונות למעסיקים אשר פועלים למען שילוב אנשים עם מוגבלות בתעסוקה. תמריצים אלה כוללים, בין היתר, השתתפות במימון התאמות למעסיק הקולט עובד עם מוגבלות.


ההתאמה מיועדת לקליטה ושילוב אנשים עם מוגבלות במקום עבודה חדש, לשימור עובדים שחל שינוי בהגדרת תפקידם או במקרה של הידרדרות במצבם של עובדים קיימים.

התאמות הן תוספות, אביזרים או ליווי, הנדרשים עבור שגרת העבודה של העובד. ההתאמה ניתנת על מנת שהעובד יוכל לתפקד באופן מיטבי ככל העובדים. ניתן להגיש בקשה להשתתפות המדינה במימון עלויות עבור התאמות לעובד עם מוגבלות, בשל הצרכים הנובעים מן המוגבלות.

לקבלת ההטבה על המעסיק לעמוד בתנאים הבאים:

  1. העובד שעבורו נדרשת ההתאמה, מועסק או יועסק בהיקף של שליש משרה לפחות במשך שניים-עשר חודשים לפחות (בין אם יעבוד בהם ברציפות ובין אם לא) ממועד קבלת ההתאמה.


אם העובד סיים את עבודתו לפני שהשלים שניים-עשר חודשי עבודה, באפשרות המעסיק לקבל לעבודה עובד אחר עם מוגבלות במקומו, על מנת להשלים את תקופת ההעסקה הנדרשת לקבלת ההטבה.


2. המעסיק אינו גוף ציבורי - כהגדרתו בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח 1998 ואינו מפעל מוגן.

בקשה להדרכה וליווי מתמשכים – ההטבה תינתן במידה והבקשה הוגשה עד 18 חודשים לאחר תחילת העסקת העובד עם המוגבלות וכמובן רק אם העובד עדיין מועסק.

גובה המענק משתנה בהתאם לגודל הארגון, מספר העובדים, היקף המשרה של העובד ובהתאם להתאמות הנדרשות. מענק התאמה עשוי להגיע עד סך של כ 20,000 ש"ח. במקרים של תעודת עיוור או מוגבלות בתנועה בשיעור של 100% ניתן לקבל מענק מוגדל עד 60,000 ₪.


ניצן אונים - הכשרה והשמה של אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה


הכשרה עם דיור בניצן או הכשרה בלי דיור - בניצן אונים אנו עוסקים מזה שנים רבות בהכשרתם והשמתם של בוגרים בעלי מוגבלויות בשוק העבודה. צוות ההשמה הוכיח לאורך השנים את הצלחתו הרבה, באיתור ובשילוב הבוגרים במקומות עבודה בשוק החופשי בהתאם לכישוריהם ולצרכי מקום העבודה.

הצוות שלנו מעניק ליווי ותמיכה בעובד ובמעסיק גם לאחר ההשמה, עד לקליטתו המלאה של העובד בחברה. למעסיקים, הצוות מסייע בהבנת הצרכים הייחודיים לכל עובד ובבחירת ההתאמות הדרושות. במידת הצורך, הצוות יכול לייעץ מנסיונו לגבי ההתנהלות מול הגופים הממשלתיים בנושא.

במהלך שנות הפעילות הרבות של מכון ניצן אונים, שולבו מאות דיירים שלנו בשוק העבודה החופשי. בוגרים רבים שלנו עובדים כיום במגוון תפקידים במשרדים, חנויות, מסעדות ומפעלים.

כל זה לא היה קורה לולא אותם מעסיקים אשר נתנו להם הזדמנות שווה להשתלב בחברתם. אנו מוקירים את אותם מעסיקים ומעניקים תעודות הוקרה למעסיקים המתגייסים למען העסקת עובדים עם מוגבלות. תעודות הצטיינות מוענקות גם לעובדים מצטיינים אשר מקום עבודתם מדווח על שביעות רצון גבוהה מתפקודם.

אנו מאמינים שהחברה הישראלית עשויה להרוויח רבות משילוב אנשים עם מוגבלות בתעסוקה. לאנשים עם מוגבלות, כמו לכל אדם, יש יכולות וכישרונות רבים להציע למקום העבודה אשר יראה אותם כשווים. חברה אשר תבחר להעסיק אדם עם מוגבלות תזכה בעובד נאמן, מוכשר ובעל מוטיבציה גבוהה במיוחד. מעבר לחובה החוקית והמוסרית, העסקת עובדים בעלי מוגבלויות מעניקה הטבות למעסיקים וכמובן, את ההרגשה הטובה הנובעת מעשיית צדק חברתי אמיתי.

תשובות לשאלות נפוצות:

מהן האפשרויות לשילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק התעסוקה?

קיימות הרבה אפשרויות תעסוקה מתאימות לבעלי מוגבלויות ובוגרי מכון ניצן אונים משתלבים בהצלחה במגוון רחב של תפקידים ומקצועות בשוק החופשי כמו: חברות הייטק, חברות ביטוח, חברת החשמל, חברות תקשורת, משרדי עורכי דין, פארמים, רשתות שיווק ועוד.

האם המעסיק מחויב לקבל כל עובד בעל מוגבלות אשר נבחן לתפקיד?

מעסיק אינו מחויב לקבל אדם שאינו מתאים לתפקיד. אך המעסיק צריך לספק למועמד את ההתאמות הנחוצות לו ורק לאחר מכן לבחון אותו לתפקיד. כיום משרד העבודה מסייע במימון התאמות כאלו ואחרות כמו למשל התקנת אמצעי עזר כדוגמת מעלון, חניית נכים כניסה נגישה וכדומה.

לקבלת יעוץ נוסף צרו עמנו קשר

09-7601879

onim1@nitzan-israel.org.il


bottom of page