top of page
חיפוש

שילוב בעלי מוגבלויות בשוק העבודה

עודכן: 20 בינו׳ 2022

העבודה היא חיינו ולא בכדי. עבודה מספקת היא מקור לצמיחה והתפתחות, סיפוק אישי ותעסוקה. כאשר אנו מצליחים במקום העבודה הדבר יגרום לתחושת ערך עצמי גבוהה יותר, מה גם שקבלת שכר מאפשרת לנו לנהל חיים עצמאיים ולהשתלב בצורה טובה בחברה. לכן שילוב בעלי מוגבלויות בשוק העבודה, זו משימה חשובה אשר יוצרת להם הזדמנות להצלחה.



שילוב בעלי מוגבלויות בשוק העבודה - ניצן אונים

מכון ניצן אונים, מאפשר לבעלי מוגבלויות רבים לעבור לחיים יותר עצמאיים עם כמה שפחות תלות בהורים. במכון מדגישים את נקודות החוזק של המשתתפים, מסייעים להם לרכוש מיומנויות חדשות, מעמידים לרשותם אפשרויות תעסוקה נרחבות בהתאם לכישוריהם המיוחדים, והכל - לצד ליווי של צוות מקצועי.


מהם הגורמים המקשים על אנשים עם מוגבלויות להשתלב בשוק העבודה


ישנם כמה וכמה גורמים אשר מקשים על שילוב בעלי מוגבלויות בשוק העבודה, ביניהם:

  • חוסר גמישות ואי התאמה – מסגרות עבודה אשר אינן מציעות מספיק גמישות כדי לשלב בעלי מוגבלויות מבחינות שונות, החל בנגישות ודרך התאמת חללי העבודה השונים.

  • מכשולים וחסמים שונים – מכשולים משפטיים ומנהליים, בעיות לשוניות, היעדר כישורים, חסמים תרבותיים כל אלו ועוד גם משפיעים.

  • היעדר טיפול מתאים לבעלי מוגבלות – לעיתים ההתמקדות היא רק על אינדיקטורים כספיים והטיפול בבעלי המוגבלות אינו נכון.

  • הפליה מצד מעסיקים – מעסיקים רבים אינם ששים להעסיק בעלי מוגבלויות בשל מוגבלות ובכך מפלים אותם.

כיצד ניצן אונים מתמודדת עם קשיים אלו?


ניצן אונים מפעילה מסגרת לבעלי מוגבלויות המתמודדים עם קשיי הסתגלות ותפקוד, אשר מכשירה אותם לחיים עצמאיים ומציעה 90% הצלחה בשילוב מוגבלויות בשוק העבודה. בתכנית לומדים הרגלי עבודה וכישורי חיים כאשר הצוות מלווה את המשתתפים ותומך בהם לכל אורך הדרך.

המשתתפים יכולים לבחור בין תכנית הכשרה ללא דיור לבין תכנית הכשרה עם דיור, כאשר בתום התכנית הצוות האחראי על השמה ותעסוקה יעזור לבוגרים לאתר מקומות תעסוקה בשוק החופשי ובשכר המקובל בהתאם לכישוריהם ולרצונותיהם. כמו כן במהלך התכנית המשתתפים נהנים משפע של פעילויות, חוגים וסדנאות וחיי חברה עשירים.


כיצד מעודדים מעסיקים להעסיק אנשים עם מוגבלויות?

אחת הדרכים לעודד שילוב בעלי מוגבלויות בשוק העבודה היא באמצעות חוק. הפליה בעבודה היא אסורה על פי חוק, כך שאם בעלי מוגבלות מרגישים שלא קיבלו אותם לעבודה רק בגלל מוגבלותם הם יכולים לפנות לבית הדין לעבודה, ולהיות זכאים לפיצויים, בין היתר. כמו כן החוק מונע ממעסיקים לפטר אדם בשל מוגבלותו ומחייב מעסיקים לייצוג הולם של בעלי מוגבלויות במקומות עבודה שונים. מעבר לכך משרדי ממשלה שונים מפעילים מגוון תכניות לשיקום תעסוקתי.

כמובן שמעסיקים אינם מחויבים לקבל אדם שאינו מתאים לתפקיד, אך בעלי מוגבלות לצורך העניין זכאים להתאמות, לכן המעסיק צריך לספק להם את ההתאמות הנחוצות ורק לאחר מכן לבחון אותם לתפקיד. כיום משרד העבודה מסייע במימון התאמות כאלו ואחרות כמו למשל התקנת אמצעי עזר כדוגמת מעלון, דאגה לחניית נכים וכניסה נגישה או הפיכת השירותים לנגישים. ההתאמות יכולות גם לכלול שינוי בנהלים כמו למשל מתן יותר הפסקות, התאמת שעות העבודה ועוד.

מהן האפשרויות הקיימות לשילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק התעסוקה?

יש המון אפשרויות תעסוקה שמתאימות לבעלי מוגבלויות ובוגרי מכון ניצן אונים משתלבים בהצלחה במגוון רחב של תפקידים ומקצועות בשוק החופשי כמו למשל: חברות הייטק, חברות ביטוח, חברת החשמל, חברות תקשורת, משרדי עורכי דין, פארמים, רשתות שיווק ועוד.

בוגרי המכון משתבצים לעבודה לאחר שצוות ההשמה מוצא להם מקום עבודה המתאים שהולם את כישוריהם באופן אישי. הם עוברים ריאיון עבודה בליווי רכזת ההשמה, ולאחר שמתקבלים זוכים לליווי לכל אורך תקופת העסקתם. כמו כן צוות ההשמה נשאר בקשר רציף עם המעסיקים כדי לקבל משוב על התקדמותו והתפתחותו של כל חניך ומקפיד לערוך פגישה שבועית כדי לשמוע את התרשמותם של החניכים עצמם.

מהו מנגנון שיקום תעסוקתי עבור בעלי מוגבלויות?

אנשים בעלי מוגבלות זכאים לשירותי שיקום תעסוקתי ממשרדים שונים בממשלה, זאת בתנאי שיש להם הכרה של 20% נכות. ישנם כמה וכמה מנגנוני שיקום תעסוקתיים והם נמצאים על רצף, החל במרכזי תעסוקה או מועדונים שיקומיים לאנשים אשר תפקודם נמוך ואינם בשלים לצאת לעבוד ועד מרכזי השמה לאנשים בעלי יכולות תפקוד גבוהות. מכון ניצן אונים משלב בין שני העולמות ואף יותר מכך, מאפשר לבעלי מוגבלות להשתלב בקהילה ובעולם התעסוקה ולחיות חיים עשירים ומספקים.

החניכים של ניצן אונים זוכים להצלחה רבה, רבים מהם קיבלו תעודות הוקרה והצטיינות ממקום התעסוקה והם מתמידים בעבודה לאורך שנים!



bottom of page