top of page
חיפוש

אבחון אוטיזם למבוגרים

עודכן: 20 בינו׳ 2022


אבחון אוטיזם למבוגרים - ניצן אונים


אוטיזם זו לקות התפתחותית נוירולוגית שמשפיעה על יכולתו של האדם לקיים תקשורת חברתית ובעלת השפעה על היבטים התנהגותיים. אנשים שמאובחנים על הרצף מתמודדים עם מאפיינים שונים ומגוונים כמו למשל: הבדלים באופן שבו הם תופסים את הסביבה והסובבים, קשיים בהבנת תקשורת, הנובעים מליקוי בעיבוד מידע או בעיבוד המילים או הצורך לשמור על תחומי עניין חזרתיים ומצומצמים שיכולים להפריע לאינטראקציות חברתיות ולאיכות החיים.

יש לציין שאין שני אנשים על הרצף האוטיסטי שיש להם סט זהה של תסמינים, ומכאן גם המונח "רצף", אשר מייצג טווח רחב של תסמינים ומאפיינים, על כל ההבדלים והדקויות ביניהם.

אנשים שאובחנו על הרצף האוטיסטי ומוגדרים כבעלי תפקוד גבוה, עשויים לחוות קושי בחיי היום יום, אולי הם מרגישים כך מילדותם, אך יתכן שיתקשו לתאר במדויק את הגורם לקושי. באופן דומה, הם עשויים שלא לשים לב שהם מתנהגים או מרגישים אחרת, אלמלא אנשים סביבם ששמו לב לכך ציינו זאת בפניהם.


איך מגיעים למצב שיש צורך באבחון אספרגר בקרב מבוגרים?

בעוד שלרוב אוטיזם מאובחן בגילאים צעירים, יתכן שישנם אנשים עם קשיים על הרצף האוטיסטי שאינם מאובחנים ועשויים לסבול מתסמינים כאלו ואחרים. אם הגעתם לגיל מבוגר ועדיין אין אבחנה בידכם, יכול להיות שיש לכם אוטיזם בתפקוד גבוה, ואז מומלץ לפנות לאבחון אוטיזם למבוגרים, או לאבחון אספרגר למבוגרים (בעבר אספרגר היה שם נוסף לאוטיזם בתפקוד גבוה).


כיצד ניתן לאבחן אוטיזם אצל מבוגרים?


ניתן לבדוק האם ישנם חלק מהתסמינים הבאים :


• קשיי תקשורת חברתית עם הסביבה, כגון קושי בניהול שיחות, הימנעות מקשר עין

• קושי ביצירה ושמירה על קשרים חברתיים

• קושי לקרוא רמזים חברתיים, כגון קושי לקרוא שפת הגוף והבעות הפנים של אחרים

• קושי להתייחס למחשבות או לרגשות של אחרים

• שימוש בדפוסי דיבור שטוחים, מונוטוניים או רובוטיים שאינם מעבירים את ההרגשה

• המצאת תיאורים, מילים וביטויים

• קושי להבין ביטויים וחידודי לשון

• דיבור באותו טון ובאותם דפוסים בסוגים שונים של מצבים

• דיבור ללא הפסקה על אותו נושא בכל פעם

• קשיים רגשיים והתנהגותיים, כגון קושי להתמודד עם שינויים בשגרה ובציפיות, מה שגורם לא פעם להתפרצויות

• קושי בוויסות הרגשות והתגובות אליהן

• קשי שנוגעים לכם או מסדרים לכם מחדש את החפצים

• התנהגויות וטקסים שחוזרים על עצמם

• רגישות יתר או רגישות לקויה לקלט חושי

• ועוד


כיצד מאבחנים אוטיזם אצל מבוגרים?


אחת הדרכים לבדוק האם ישנו בסיס לאבחון של אוטיזם זה על ידי תצפיות ואינטראקציות אישיות, תוך שלוקחים בחשבון את כל התסמינים שהאדם מדווח עליהם. באגודת ניצן ניתן לעבור אבחון מקיף ולהשתלב במגוון תוכניות שיעזרו בהתמודדות עם הקשיים היום יומיים, החברתיים והתעסוקתיים.


למרות שאנשים רבים מתפקדים ללא אבחון, לאבחון אוטיזם גם אצל מבוגרים יש יתרון גדול. ראשית, הוא יכול לעזור לכם להבין טוב יותר את עצמכם ואת הדרך המיוחדת שבה אתם רואים ומתייחסים לעולם. בנוסף, אבחון אספרגר מבוגרים יכול לעזור לכם ללמוד כיצד לעבוד טוב יותר עם החוזקות שלכם ולחזק תחומים שבהם אתם חווים קשיים בחייכם, כדי לממש את מלוא הפוטנציאל שלכם ולהשתלב טוב יותר בחברה.


אבחון אספרגר מבוגרים יכול לעזור לכם גם לראות את תקופת הילדות שלכם מנקודת מבט שונה, ולעזור לסובבים להבין אתכם טוב יותר, קל וחומר להכיר את המאפיינים הייחודיים שלכם. הבנה טובה יותר של מערך האתגרים העומד בפניכם, יכולה לעזור לכם למצוא דרכים יצירתיות להתגבר עליהם.

ולבסוף, אתם יכולים לקבל הכרה מביטוח לאומי ולקבל את כל התמיכה הנחוצה לכם מאגודת ניצן ומהסובבים אתכם.


תמיכה לאחר אבחון אוטיזם למבוגרים


מבוגרים בדרך כלל לא מקבלים את אותה התמיכה כמו ילדים על הרצף האוטיסטי. קבלת הכרה מביטוח לאומי יכולה להציע כמה תוכניות שיקום ועזרה בהשתלבות בתעסוקה ולמידת כישורי חיים שחשובים לתפקוד עצמאי בחיי היום יום. ביטוח לאומי יכול להציע תוכנית הכשרה לתעסוקה ושילוב בעבודה במכון הכשרה ניצן אונים, מה שיכול לפתוח לכם צוהר לעולם מלא בהזדמנויות תעסוקתיות וחברתיות.

ניתן לפנות למכון הכשרה ניצן אונים לבדיקת התאמה להשתלבות במסגרת הכשרה לחיים עצמאיים ושילוב בעבודה.


בניצן אונים תוכלו לקבל תמיכה מלאה בהתאם לקשיים שאתם אתם מתמודדים איתם ולשפר את איכות החיים שלכם מקצה לקצה. אם אינכם מכירים את האגודה, בכמה מילים: מדובר בארגון הגדול ביותר שפועל בארץ כיום לטיפול בילדים ומבוגרים בעלי לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז ואנשים שהינם על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה.


המכון מציע תכנית הכשרה לשיקום תעסוקתי המשלבת הכשרה והשתלבות בעבודה. בתוכנית ההכשרה ניתן לרכוש כלים, הרגלים, מיומנויות וכישורי חיים שיעזרו לכם להשתלב טוב יותר בחברה ובעולם התעסוקה.

במקום פועל גם צוות רב מקצועי הכולל פסיכולוגים, עובדים סוציאלים, מורים ומדריכים שיקומיים. בנוסף, מחלקת ההשמה שבראשו צוות מסור שפועל להכשיר ולאתר עבורכם מקומות עבודה ומסייע להשתלב בעבודה בתנאי שוק תחרותי ובשכר רגיל, בהתאמה לכישורים ולרצונות של כל אדם. זאת, מתוך התפיסה השיקומית שכל אדם הוא ייחודי ומותאמת לו "חליפה אישית" שמתאימה לו. בניצן אונים ישנו גם דגש רב על חיי הפנאי, איכות חיים והשתלבות חברתית. ישנו מגוון רחב של פעילויות חברתיות, חוגים וסדנאות בהתאמה מתחומי עניין שונים, כך שהתוכנית מסייעת לאנשים להמשיך ללמוד, לצמוח ולהתפתח.


לפרטים נוספים אודות פעילות ארגון ניצן אונים בתחום צרו עמנו קשר ונשמח לתאם אתכם פגישה!





bottom of page